Hoe zet je Musical.ly in om Generation Z te bereiken?

 Wereldwijd gebruiken zo’n 200 miljoen mensen de app Musical.ly, maar op welke manieren is het mogelijk om via deze app de Generation Z te bereiken?

Over Musical.ly:

Musical.ly is opgericht in augustus 2014 door de vrienden Alex Zhu en Lulu Yang. Eerst hebben zij furore gemaakt met een educatieve app, maar nadat de app gebouwd was bleken er te weinig gebruikers te zijn om de app rendabel te maken. Met het laatste inverseteringsgeld werd besloten het te zoeken in een andere hoek namelijk; entertainment.

Sinds juli 2015 zit het gebruik van de app sterk in de lift met een nummer 1 notering in de toplijst van de App Stores in verschillende landen. In juli 2016 tikte de app 90 miljoen geregistreerde gebruikers aan, een jaar later groeide dat naar 200 miljoen.

Hoe werkt de app:

Met Musical.ly is het mogelijk om video’s van 15 seconden op te nemen.  Gebruikers kunnen kiezen uit muzieknummers of andere audio fragmenten en filmen hier overheen. Tijdens het opnemen speelt de audio af en zo weet de Muser waar hij of zij op in kan spelen. Dit kan zijn een specifiek dansje of een nadrukkelijke lipsync beweging.

Verschillende opname-standen maken het makkelijker om een musical.ly video op te zetten. Zoals bijvoorbeeld filmen in slow-motion waarna het versneld wordt afgespeeld (het kenmerkende musical.ly-effect).

Vervolgens kunnen filters worden toegevoegd, kan de video worden voorzien van een omschrijving en direct geplaatst worden op het platform. Ook is het mogelijk om beelden te uploaden die je vooraf hebt bewerkt, dit biedt de optie om long-form video’s te plaatsen.

Gebruikers kunnen onderling interacteren door functies als; “Ask a Question,” “Duet” en “BFF.” Opties die ervoor zorgen dat zij dicht bij hun idool kunnen komen door een vraag te stellen, een duet op te nemen of iemand te benoemen tot ‘Best Fan Forever.’

Generation Z: de eerste digital first generatie

Mensen die zijn geboren tussen 1995 en 2010 zijn onderdeel van de zogeheten Generation Z. In 2020 zal veertig procent van de grootste wereldmarkten bestaan uit deze categorie.

Deze generatie is de eerste digital natives: mensen geboren met de smartphone in hun hand. Zij hebben geen posters van popsterren boven hun bed hangen maar volgen hun idolen nauwlettend op social media. Ook hebben mensen uit deze generatie meer overeenkomst met hun leeftijdsgenoten aan de andere kant van de wereld dan met ouderen in hun eigen woonplaats.

Musical.ly wordt op dit moment door 19% van de mensen in deze generatie gebruikt, maar is rap aan het groeien en heeft de potentie om te blijven. Op het platform zijn weinig ouderen te vinden waardoor het daddy-on-the-dancefloor-effect niet op Musical.ly van toepassing is.

Social media expert Gary Vaynerchuck zegt hierover:

Musical.ly is het eerste sociale netwerk dat mensen in de brugklas bereikt, omdat kinderen steeds eerder beschikking krijgen over een eigen device.” en “Als je tieners (en nog jonger) wilt bereiken dat moet je platformen zoals dit gebruiken.”

Hoe bereik je Generation Z met musical.ly?

Succesvolle cases van Coca-Cola in de Verenigde Staten en Vodafone in Nederland laten zien dat het met Musical.ly mogelijk is om Generation Z te raken. Dit door het inzetten van de juiste influencers, het koppelen aan een merk of product dat past bij hun doelgroep en het zoeken naar de juiste call-to-action. Wanneer start jij een eerste campagne op Musical.ly?

Case Coca-Cola in de VS:

In juni 2016 was Coca-Cola een van de eerste die de potentie van het platform inzag en startte met een campagne. Musical.ly influencers zoals Baby Ariel (10 miljoen volgers) en Danielle Renaee (1 miljoen volgers) plaatste gesponsorde berichten waarbij zij hun achterban aanspoorden om een Coca-Cola moment te delen met hun familie of vrienden. Dit werd op Musical.ly gedeeld met de hashtag #ShareACoke.

Op dat moment was de #ShareACoke campagne, bekend van de voornamen op de flesjes, toe aan een vernieuwing en werden de namen vervangen door fragmenten uit songteksten. “Door samen te werken met musical.ly hebben we een social component kunnen toevoegen aan deze campagne” aldus mediabureau UM.

De inzenders maakte kans op een meet & greet – via FaceTime – met Coca-Cola ambassadeur Jason Derulo. Uiteindelijk werden 900.000 video’s ingezonden.

Case Vodafone in Nederland:

Ook in Nederland zijn grote influencers actief op musical.ly waarvan Jael Loupias (@indigojael) met 1.1 miljoen volgers een van de grootste is. Bente van Katwijk (@bentevankatwijk) heeft 500.000 volgers en deed mee aan een van de eerste Nederlandse Musical.ly-campagnes voor Vodafone in combinatie met The Voice of Holland.

Zij riep haar volgers op om video’s te maken met een bepaalde hashtag en daarmee konden ze kaarten voor de liveshows van de talentenjacht winnen. Bente zelf was ook aanwezig bij de liveshows om verslag te doen.

OnLane helpt graag mee

De 12 grootste Musers van Nederland zijn aangesloten bij OnLane, samen met hen zetten wij ons in om merken of evenementen in de schijnwerpers te zetten bij Generation Z. Van creatie, strategie, het maken van overlays tot het aanleveren van de bereikcijfers: wij kunnen overal bij helpen.

Onze branded content specialisten beantwoorden graag al je vragen over Musical.ly:

Ik ben..


Ik ben van..


Mijn email is...


Mijn telefoonnummer is..


Mijn bericht:



____________

Dit bericht is eerder gepubliceerd op MIC Watching door HVA leerling en OnLane medewerker Djoey Bodenstaff.